Maiastra, Nasterea unei lumi

Expozitia “Maiastra, Nasterea unei lumi” gazduita de Galeria de Arta Galateca a fost conceputa ca o instalatie de arta ce a avut drept sursa de inspiratie ia - ”un spatiu metafora ce imbina elemente traditionale si moderne intr-un concept colaborativ original”. Proiectul, a carui scenografie a fost semnata de Cristina Milea, i-a implicat pe artistii vizuali Maria Constantinescu, Dorina Horatau, Iulia Nastase, fotograful Dan Cristian Mihailescu, designerii Chrisa Dobreanu, Speri Enescu, Alina Maria Margulescu si artizana Cristina Niculescu. Tot in acest cadru a avut loc si lansarea Institutul Iei si Textilelor Traditionale (IITT), initiativa comunitatii La Blouse Roumaine.

Doua luni de Hub cultural la Galateca.

Expozitia a gazduit timp de doua luni si Hubul Cultural Maiastra, propunandu-si sa fie o platforma interactiva de sustinere a valorilor identitare, o serie de workshop-uri, performance-uri si conferinte urmand sa fie gazduite in acest spatiu. Aflata la cea de-a treia editie in Romania, Maiastra este primul proiect de arta contemporana dedicat iei si simbolurilor identitare, realizat de Galeria Galateca si inspirat de comunitatea La Blouse Roumaine. Acesta s-a bucurat de o prestigioasa expunere internationala, cu 10 expozitii in Europa, printre care cele de la Berna, Dublin si Londra.
Conceptul curatorial al expozitiei a fost inspirat de Ioan Sorin Apan si de cartea sa – Taina Marii Negre, oceanografie si folclor, transmitand ideea ca traditia este un act cultural salvator. Pornind de la acest narativ, expozitia este structurata in trei zone:

In prima au fost expuse o selectie de ii si costume taranesti ce au apartinut reputatului profesor Ioan Sorin Apan. Colectia de costume taranesti Ioan Sorin Apan nu e, de fapt, o colectie. Costumele au fost salvate din satele romanesti si daruite elevilor din Minisatul Sf. Andrei – atelier de creatie si spiritualitate romaneasca; impreuna au colindat si reconstituit principalele ceremonialuri de peste an. Costumele sunt acum purtate in sarbatori de oamenii care au aflat alaturi de Ioan Sorin Apan, ca aceste straie sunt o punte catre Arca lui Noe cea salvatoare.

Instalatia Mariei Constantinescu ce cuprinde lucrari precum Tron cu Maica Domnului torcand sau Cubul de sticla cu fus, in care regasim aceeasi strategie plastica de recuperare a traditiei, caracteristica artistei, completeaza simbolic conceptul. Lucrarea fotografica a lui Dan Cristian Mihailescu este inspirata de tema principala a proiectului, marea. Arca realizata in mod simbolic de scenografa Cristina Milea din materiale primordiale: in, canepa, bumbac si panza topita marcheaza cea de-a doua arie, dedicata materialelor textile si traditiei artizanilor romani, fiind completata inspirat de instalatia Printre picaturi a Iuliei Nastase, ce reitereaza tema expozitiei, marea. Tot aici regasim obiectele textile Lucruri de altadata sau Tol ale Dorinei Horatau, un artist vizual cu experienta in domeniul artelor si designului textil, ce continua metafora genezei.

A treia zona este o proiectie a traditiei in modernitate incluzand atat proiectul Digital Reality al masteranzilor din anul I de la UNARTE, dar si colectiile inspirate din traditie JackPack 2.0 de Speri Enescu si “Haine Organice Binecuvantate” de Chrisa Dobreanu, toate trei sub indrumarea lector univ. Ioana Sanda Avram.

Povestea iei nu se putea spune fara povestea borangicului, extragerea si prelucrarea firelor de borangic fiind unul din cele mai vechi mestesuguri romanesti pe cale de disparitie. Astfel, Borangic sau Alina Margulescu si Cristina Niculescu, este o marca realizata pentru a duce mai departe traditia, initiativa pe care si galeria Galateca o sustine.

Acest material va este oferit prin Programul Catena pentru Arta.
Realizator: Oana Georgescu