Scena ca o strada, Festivalul International de Teatru Resita, 2016

Teatrul de Vest din Resita gazduiste timp de doua saptamani cea de-a II-a editie a Festivalului International de Teatru, un veritabil maraton cultural initiat si organizat de directorul artistic al teatrului, actorul Dan Mirea.
Sponsor principal al acestui eveniment care se bucura de deja de un succes remarcabil (toate spectacolele se joaca cu casa inchisa!) si la care au fost si sunt prezente trupe de teatru din tara si din strainatate este Catena, prin programul Catena pentru Arta.

O impresionanta desfasurare de forte

In perioada 15 – 25 februarie 2016 trupe valoroase de actori au dat si vor da in fata resitenilor recitaluri menite sa incante asistenta de fiecare data. Practic, a doua editie a festivalului de teatru Scena ca o strada inseamna 22 de reprezentatii, cate doua in fiecare dintre cele 11 seri. Am initiat acest festival pentru pubiclul resitean, pentru spectatorii care au fost mereu fideli teatrului nostru, dar si din dorinta de a avea coalborari cu teatre din tara si strainatate – a spus dat Dan Mirea care nu a uitat sa sublinieze rolul sponsorilor (mai ales al Catena) fara de care un astfle de eveniment nu poate avea loc. Anul aceasta aveam spectacole one man show, spectacole de improvizatie, dar si piese cu peste 20 de personaje pe scena. Vor veni la Resita aproape 400 de delegati cu trupele de teatru, carora li s-a alaturat si personal tehnic. Scena ca o strada este un eveniment cultural de amploare, poate cel mai mare organizat vreodata la Resita.

…cu trupe din tara si din Austria, Serbia, Croatia, Rep. Moldova

Editia 2016 a festivalului a inceput cu gazdele – Teatrul de Vest, mai precis cu spectacolul Durata medie de viata a masinilor de spalat de Elise Wilk (regia si scenografia Rares Budileanu). Au urmat reprezentatiile urmatoarelor teatre si companii teatrale: Compania de Teatru Followspot din Craiova (Noaptea asasinilor de Jose Triana, regia Laurentiu Tudor), teatrul Ariel din Rm. Valcea (Prietenul din Franta de Nicolae Kiritescu, regia Valer Dellakeza), Teatrul Fani Tardini din Galati (Dupa noi, Apocalipsa! de Katia Nanu, regia Cristian Gheorghe), Teatrul Regina Maria Oradea (Seara de Ajun de Anthony Neilson, regia Ovidiu Caita), Teatrul Art Media din Bacau (Amalia respira adanc de Alina Nelega, regia Firuta Apetrei), Teatrul de Arta Deva (Natasha by Cehov, adaptare dupa Cehov de Angela Petrea, regia Florin Covalciuc), Teatrul Miscat din Targu Mures (spectacolul de improvizatie colectiva Emisiune improsibila), Campania de Teatru – Dans Microbis Sibiu (Damnatul, un spectacol de Hugo Wolff), Campania de Teatru Gestual Art (Maria Tanase, spectacol de Malina Andrei), Teatrul Elvira Godeanu din Targu Jiu (13 tablouri cu oameni, adaptare libera dupa A.P. Cehov, regia Alexandru Dabija), Teatrul T.a.C.T Sighisoara (Prah de György Spiró, regia Cristian Ioan), teatrul I.D. Sirbu Petrosani (Borderline de Susana Kaysen, regia Dan Mirea), teatrul Tony Bulandra din Targoviste (Nora de Henrik Ibsen, regia artistica Gelu Badea), Teatrul de Nord Satu Mare (Colateral, Oedip de Mihai Ignat, regia Laura Moldovan), Teatrul Tineretului din Piatra Neamt (Un spectacol ratat de Daniil Harms, regia Horatiu Mihaiu), Teatrul Victor Ion Popa Barlad (Dureri fantona de Vasili Sigarev, regia artistica Radu Ghilas), Teatrul Municipal Baia Mare (Casa de pe granita – scenariu de Mihai Top dupa piesa lui Slawomir Mrozek).
Valoarea trupelor, dar si a spectacolelor selectate in festival este incontestabila. De pilda, Alina Nelega, autoarea textului Amalia respira adanc a fost recompensata cu premiul pentru dramaturgie nationala la Gala Uniter, doi ani la rand. Director artistic al Companiei Liviu Rebreanu a Teatrului National din Targu Mures, Alina Nelegea este coordonator al Masterului de Scriere Dramatica la Universitatea de Arte si o prezenta constanta ca dramaturg pe scene din Europa si SUA.
Dintre trupele straine prezente la Resita, amintim pe cele ale Teatrului National Sterija Varset (Serbia) cu spectacolul Anne Frank, Teatrului Dramatic de Stat pentru Tineret Suliti Roz din Chisinau (Rep, Moldova) cu spectacolul Leovusca de Anatoli Crim, (regia Iurie Harmelin, compozitor Oleg Negruta), Teatrul Mitropa di Zagreb, Croatia (Simplu/Complicat de Thomas Bernhardt, regia Svetlana Patafta ) si Teatrul Pygmalion din Viena, Austria, cu spectacolul Streeptease de Slawomir Mrozek, in regia lui Tino Geirun.
Realizator: Oana Georgescu
Imagine: Alex Andries
Editor: Stanislav Pescu
Foto: Sebastian Oros