ART ROOM la Galateca

ART ROOM la GalatecaPaul Hitter, Ciprian Istrate, Victor Fota si Daniel Ragusitu expun la Galeria de Arta Galateca care propune vizitatorilor lucrari inedite ale acestor artisti vizuali.

ART ROOM la GalatecaPaul Hitter, Ciprian Istrate, Victor Fota si Daniel Ragusitu expun la Galeria de Arta Galateca care propune vizitatorilor lucrari inedit”Panteonul romanesc” al lui Paul Hitter

Tanarul si talenatul pictor roman Paul Hitter a inventat propriul stil in pictura, Expresionismul Balcanic. Lucrarile sale imbina mitologii populare din Balcani, mitologii urbane si teme sociale. A studiat la Academia de Arta din München la clasele artistilor Nikolaus Lang, Sean Scully si Karin Kneffel. Il are ca maestru pe Matei Serban Sandu si a expus in expozitii personale si de grup in Bucuresti, München, Praga, Los Angeles, Marsilia, Milano, Paris, Las Vegas, Salt Lake City. ”Panteonul romanesc” – in viziunea contemporana a pictorului Paul Hitter este proiectul gazduit la ”Galateca” prin care ”artistul reuseste sa descifreze in cod urban mito-divinitatile din Panteonul Romanesc, aducandu-le in contemporaneitate. Observand ca intregul nostru fond mitologic tinde sa ramana intr-o zona exclusiv livresca, pictorul ne propune conectarea, prin imagine, cu propria noastra identitate. In urma cu cativa ani, acesta a inceput o cartografiere a imaginarului popular, dar si a structurilor plastice de tip semn-simbol, considerand acest lucru nu doar o trecere intru initiere, ci si o norma comunitara cu orizont metafizic”.

Ciprian Istrate propune cel mai nou proiect al sau intitulat ”A’TOPIA” – primul sau solo show in spatiul expozitional al galeriei, ”un discurs plastic despre cautare, explorare, reflectare, regasire si impacare”. Absolvent al sectiei de pictura bisericeasca a Facultatii de Teologie Ortodoxa din Iasi, Ciprian Istrate a ales sevaletul dupa ce, timp de 20 de ani, a pictat zeci de biserici si catapetesme si, prin analogie, mii de portrete. A lucrat in numeroase tehnici, insa cu precadere in fresca, tehnica de maiestrie si viteza socotita de Michelangelo ca fiind «cea mai barbateasca». Astazi, doar abordarea suprafetelor mari aminteste depasiunea artistului pentru pictura murala. Tablourile sale se regasesc in colectii din Romania, SUA, Marea Britanie, Canada, Irlanda, Franta, Germania si Italia. A avut numeroase expozitii solo si de grup, in tara si strainatate, participari la bienale si targuri de arta, insa, din punctul sau de vedere, cea mai reprezentativa expozitie ramane cea dintr-o ferma din localitatea Basta. ”Intr-o lume aflata sub zodia violentei, populata cu ingeri noi, cu valori puse sub semnul indoielii, pictorul propune introspectia si, totodata, o reflectare exterioara a constiintei. Daruieste protectie, dar si un periculos exces oniric, printr-o asumare absoluta a starii de libertate. Ochii-oglinda ai personajelor, constiinta-oglinda, casca militara, razboiul din noi, razboiul lumii… totuldezvaluie privitorului o perspectiva personala, transpusa vizual intr-un cod ce se cere decriptat. Relatia privitorului cu opera de arta se vrea vie, empatica, definitiva. Portretele sunt compozitii studiate, ce pot parea narativ-decorative la o prima vedere, devenind insa tulburator-nelinistitoare, atunci cand vrei sa comunici cu ele. Exista o pendulare a imaginii intre real si iluzoriu, ce poarta insemnele atemporalitatii. Iar A’TOPIA este fara-de-locul in care se intampla intalnirea”.

Pictorul Victor Fota este absolvent al Universitatii de Arte, Bucuresti. Picturile lui reflecta pasiunea pentru felul in care functioneaza realitatea, definita de stiinta si tehnologie (teoriile mecanicii cuantice in mod special) si tehnica uleiului pe panza cu influente flamande, pe care a personalizat-o intr-un stil propriu. ”Human Extension” a fost expozitia gazduita de galeria Galateca in acest an, timp de o saptamana, studioul de video-mapping Aural Eye animand lucrarile prin proiectii de lumina construite pe detaliile fiecarui tablou. Proiectul Human Extension a pornit de la doua idei principale. Una filozofica, ce are la baza conceptul legaturii profunde dintre specia umana si tehnologie – inca de la inceputurile speciei homo habilis, prin utilizarea intrumentului, s-a creat o relatie de «simbioza» intre cele doua parti, legatura ce a fortat o evolutie accelerata a creierului uman – spunea artistul. Aceasta relatie om-instrument este din ce in ce mai greu de separat, iar in viitor, probabil, omul si masinaria se vor confunda. Cealalta idee cuprinde experientele personale cu tehnologia ca extensie a propriului corp. Cu ajutorul introspectiei am urmarit sa ilustrez moduri in care tehnologia m-a traumatizat sau m-a ajutat in acelasi timp. Asa ca am relatat o legatura neutra, nici critica nici laudativa la adresa tehnologiei avansate.

Pictorul Daniel Ragusitu este exponentul noilor valuri si tendinte estetice privind evolutia picturii romanesti. Lucrarile de pictura ale artistului roman sunt pe cat de simple pe atat de sugestive fiindca traiesc prin culoare si transparenta. Artistul foloseste tehnici mixte prin aplicarea foitelor de aur si argint, care contureaza suprafetele stralucitoare si evidentiaza drumul spre arta abstracta. In loc sa socheze, aceasta exprima calm si armonie. Artistul propune prin tablourile sale, un discurs plastic care inglobeaza povesti provenite din colaj de forme si culori. ”Abstracte si figurative tablourile lui Daniel Ragusitu atrag prin culorile tari si geometria deschisa de elementele care parca stau suspendate pe fundalul incandestent”.