Umbre si lumini in pictura franceza I

Muzeul National de Arta al Romaniei - expozitie retrospectiva: Charles de la Fosse, Claude Vignon, Claude Gelee-Lorrain, Nicolas Poussin, Simon Vouet, Georges de la Tour

Claude Vignon (1593-1670)

Pictor si gravor, a lucrat cu precadere la Paris.
Si-a format stilul eclectic bogat in Italia, unde a lucrat din 1616 pana in 1622, iar deschiderea catre influente distincte i-a fost adancita de activitatea lui de intermediar pentru colectionarii de arta.
Paradoxal, avand in vedere sursele lui variate de inspiratie, stilul lui Vignon e totusi cel mai usor de recunoscut din generatia sa, cu bogatia lui de culoare si adeseori ciudat expresiv.

Nicolas Poussin (1594 – 1665)

Nicolas Poussin a fost cel mai important pictor francez al secolului XVII si fondatorul scolii clasice franceze. S-a format la Roma, oras caruia ii datoreaza conceptia sa artistica, sensibilitatea si miturile sale.
A plecat in Italia in 1624 si a ramas acolo timp de 16 ani. Cu exceptia celor doi ani petrecuti la curtea lui Ludovic al XIII, toata viata lui Poussin e legata de Roma.
Scenele pictate de Poussin si inspirate din Biblie si Antichitatea greco-romana i-au influentat mai tarziu, printre altii, pe Jacques-Louis David, Ingres si Cezanne.

Simon Vouet (1590 – 1649)

Pictor parizian, reprezentant al barocului.
Chiar daca in epoca sa era considerat unul dintre cei mai mari pictori francezi si un important reprezentant al curentului baroc, Vouet a ramas in istoria artelor plastice mai curand datorita influentei asupra picturii franceze decat pentru operele sale.
Un talent deosebit, pasionat de arta italiana, s-a bucurat de patronajul si sprijinul unor personaje importante ale vremii, precum Papa Urban VIII.
Stilul sau, desi la inceput influentat de Carravaggio, avea sa aduca in Franta un limbaj artistic italian, necunoscut pana atunci, care a revitalizat arta franceza, devenind deosebit de popular si imitat.

Georges de la Tour (1593-1652)

Timp de cateva secole bune, De la Tour si-a dus existenta exclusiv in arhive obscure, fiind “resuscitat” de istoricii moderni ai artei.
Tablourile lui sunt rare, mai putin de patruzeci fiind inregistrate oficial; unele sunt semnate, altele sunt marcate in maniera distincta.
De la Tour era preocupat de redarea realista a luminii, de efectele clarobscurului si difuzia luminii artificiale. Printre lucrarile sale celebre se numara “Penitenta Magdalenei” si “Visul Sf. Iosif”.