Patru secole de pictura franceza II

Expozitia "Umbre si Lumini. Patru secole de pictura franceza" a fost cel mai important demers de acest tip organizat de Franta in afara granitelor sale geografice in ultimii ani. In mod sigur a fost si cea mai importanta manifestare pe care Muzeul National de Arta al Romaniei a avut bucuria si onoarea sa o gazduiasca dupa 1989.

Nicolas Lancret a fost “prezent” la expozitia de la Muzeul National de Arta cu tabloul “La scaldat”, intrata in colectiile Muzeului de Arte Frumoase din Rouen inca inainte de 1809.
Nicolas Lancret a pictat multe portrete de contemporani, remarcabile prin adancimea psihologica a personajelor abordate. Minutiozitatea detaliilor este unul din marile atribute ale picturilor sale.

“Apollo dezvaluindu-si divinitatea in fata pastoritei Issa” de François Boucher, este un bun exemplu de revelare a unui stil de viata hedonist in rozuri si bleu-uri transparente, specifice Secolului Luminilor. Secolul al XVIII-lea, al „lejeritatii in filigran”, propune usuraticele abordari de nuduri feminine rozalii, cu trupuri apoase si transparente. Foarte apreciat in societatea timpului, Lancret isi gaseste repede originalitatea unui stil cu care imbogateste teme reiterate din timp in timp: anotimpurile, elementele, varstele vietii.

Fragonard a devenit un adept al stilului Rococo ilustrand imagini incarcate de senzualitate. In 1780, neoclasicismul a inlocuit acest stil dovedind un succes extraordinar. Printre cei mai faimosi clienti ai lui Fragonard au fost Madame de Pompadour, Bergeret si Madame du Barry, pentru care a realizat tabloul “Progres in Dragoste”.
Considerat unul dintre cei mai originali artisti francezi ai secolului XVIII, Fragonard a pictat cu o spontaneitate si flexibilitate care aminteste de Rubens. Imaginatia acestuia, rafinamentul si eleganta se combina intr-o creatie poetica, imagine a perioadei glorioase din timpul domniei lui Louis al XVI-lea.