Patru secole de pictura franceza III

Numarul celor care au trecut pragul acestei expozitii a fost impresionant, peste 53.000 de mii de iubitori sau amatori ai artei si ai frumosului alegand sa viziteze "Umbre si lumini". S-au reunit in salile muzeului mai multe generatii, animate de acelasi imbold - acela de a sta pierdut in fata genialitatii unor pictori care au reusit sa ascunda simboluri, vise si stari pe panza groasa a timpului.

Expozitia “Umbre si lumini” a inclus lucrarea “Portul Ripetta” a lui Hubert Robert. Lucrarea a fost prezentata la Salonul din 1767 si confiscata in timpul Revolutiei franceze. In 1780, Hubert Robert a fost numit decorator al gradinilor regelui. Printre lucrarile celebre ale lui Robert se numara schitele si tablourile cu Hotel Dieu in flacari si demolarea Podului Notre-Dame.

La Muzeul National de Arta al Romaniei a fost expus tabloul “Venus cerandu-i lui Vulcan arme pentru fiul sau Enea”, pictat dupa 1732 de Charles-Joseph Natoire. Natoire a realizat numeroase opere de arta decorativa si modele de tapiserii pentru fabricile Gobelins si Beauvais, dar si scene de interioare, lucrari de grafica si decoratiuni, fiind unul dintre cei mai importanti reprezentanti ai stilului Rococo in Franta secolului XVIII.

“Belizarie cersind” este o panza pictata de Jacques-Louis David in anul 1781. Tema acestui tablou este soarta stralucitului conducator al armatelor bizantine din secolul al VI-lea, al carui suveran, imparatul Iustinian, invidios pe gloria de care se bucura acesta, l-a indepartat de la curte si i-a confiscat averea, sortindu-l unei vieti de cersetor. Nefericitul batran intinde mainile rugator, iar baiatul tine in mana coiful lui Belizarie. Aceasta relicva a vremurilor trecute de glorie si putere a eroului ii serveste acum la strangerea pomenilor si tocmai vedem cum o femeie milostiva ii arunca in coif un banut. In spate sta in picioare un soldat, cutremurat de drama fostului sau comandant.

In fata acestei panze imense, in care personajele sunt de marime naturala, spectatorul devine aproape participant al scenei in desfasurare. Culorile intense accentueaza efectul realismului; totusi, criticii ii reproseaza lui David paleta prea intunecata.