Monumentul de la Straja. O stanca mangaiata de valul eternitatii Caorle, Italia

Ce e val, ca valul trece. . .

Dar piatra ramane si cuvanta in nemurirea platita ca sfant tribut creatiei.

Obsedant si atipic, pasesc pe urmele lui Pavel Bucur, dincolo de granite, de relief, de oameni. Si il gasesc in locuri si ipostaze inedite.

Sunt la CAORLE, pe malul Nord-Vestic al Golfului Adriatic.
Soarele strapunge cu religiozitate timpul numarat lumeste in Campanila Medievala. Aici marea cere jertfa tot ceea ce omul nu-i poate da.
Doar creatorul se aseaza la poarta eternitatii si primeneste inspiratia si se asterne sculptandu-si gandul, visul, fiorul in semne.
Proiectul Caorle a adunat la mal de mare, sculptori din toata lumea. Si toata Scoliera di Caorle a prins viata, a capatat sens si har prin operele care reprezinta astazi un muzeu viu in aer liber.
La CAORLE sculptura se napusteste cu bucurie in viata trecatorilor si se intrece pe sine in semnificatii.
Pavel Bucur se afla aici, intr-un triptic bisensual: Trinitate este numele operei, si 3 stanci protejeaza semantic lucrarea de celalalte. Aici, spalate de soare, mangaiate de mare, purificate in spirit, elementele TRINITATII sunt energia pura la care revine mereu acest sculptor. Forta gandului sau se
aseaza armonios in stanca bruta, se uneste cu marea in drumul spre „totdeauna” si aduna cele 4 elemente primordiale – aer, apa, foc si pamant – intr-un magic TREI semnat PAVEL BUCUR.
De la definirea acestui ICAR victorios prin Inaripata de la Straja pana la asumarea Trinitatii nu ne mai desparte decat puterea unei aspiratii sau poate… vesnicia.
CAORLE, 11 iulie 2017
BORIS BROLLO DESPRE CAORLE
Caorle se numeste Scoliera Viva (Stancile care traiesc). Aici are loc o manifestare bienala de sculptura si se compune din sculpturi realizate pe faleza, in lungul malului marii. A pornit cu un tip de sculptura normala, simpla, usor de inteles pentru toti.
Aici, Pavel a pornit cu elementul central si a hotarat ca face o Trinitate. Si a construit si sculptat apoi inca doua elemente laterale. El era o mare capacitate!!!
-Trinitate… ?
-Da, Trinitate! Construita cu capiteluri. Ea face trimitere directa la bisericile voastre cu grinzi, la structurile voastre fundamentale. Apoi a inserat capul lui Iisus sau alte elemente. La Caorle, el a construit un pic bazandu-se pe traditia noastra romaneasca. E adevarat ca este un sculptor cubisto-
futurist, dar se regaseste acolo si traditia care vine de la Constantin Brancusi. Si cea care provine din bisericile romanesti: arhitravele, coloana infinita, sensul in care este asezat lemnul, grinzile, proiectiile pe interior si exterior. El aseza toate aceste elemente sub un dat mistic. Pavel facea aceasta
legatura cu crestinismul si cu istoria romaneasca, care este si o istorie a misticilor.
Aceasta iconografie romaneasca a bisericilor de lemn, cu arhitrave, proiectii, grinzi in relief, toate acestea noi le regasim in cateva din sculpturile sale, pe care le avem si la Caorle.
Dar stiti, ca atunci cand a pornit sa lucreze proiectul TRINITATE de la Caorle, a spus ca doreste sa aiba pentru el si celalalte doua stanci din stanga si din dreapta, pentru ca nu voia sa aiba alte sculpturi vecine.
DA, el asa era! Asa era! De fapt si-a luat singur tot spatiul pe care l-a dorit!
REALIZATOR: CORINA VOICU
OPERATOR : ALEX ANDRIES
TEHNICIAN VIDEO: IONEL STANCIU
FOTO: CORINA VOICU
ART EDITING: STANISLAV PESCU