Mansarda la Paris cu vedere spre moarte – FNT 2011

Folosind insolita tehnica de animatie numita teatru de hartie, pe care a redescoperit-o si perfectionat-o, actorul si regizorul Alain Lecucq ofera o mostra de fantezie si creativitate ce pot servi drept model tinerilor actori in cautare de solutii de supravietuire pe o ”piata” artistica tot mai greu de cucerit.

De formatie marionetist, Alain Lecucq a fost primul, in Franta, care a dus la redescoperirea teatrului de hartie. Recunoscut ca unul dintre putinii specialisti pe plan mondial ai acestui stil de teatru, el ii reda vitalitatea alegand sa creeze opere ale unor autori contemporani.

Compania ”PapierThéatre” a fost intemeiata de Alain Lecucq, format in manuirea marionetei la Teatrul Little Angel din Londra, la sfarsitul anilor 1960. Pana la inceputul anilor 1980, el creeaza si spectacole in tehnica teatrului de umbre, inainte de a se consacra total reinnoirii teatrului de hartie. Lecucq tine cursuri despre aceasta tehnica aproape in toata lumea si conduce Intalnirile Internationale ale Teatrelor de Hartie, a caror a opta editie s-a desfasurat in mai 2011. El nu este la prima intalnire cu textele lui Matei Visniec, printre montarile sale cele mai marcante numarindu-se si Teatrul descompus.

Mansarda la Paris… vorbeste despre drama cu care s-a confruntat filozoful francez de origine romana Emil Cioran in ultima perioada a vietii sale. Plecand, intr-o zi, de la editura Gallimard, el isi da seama ca a uitat drumul de intoarcere catre casa. Este inceputul unei boli neiertatoare si este, totodata, inceputul unui drum deopotriva dureros si consolator prin meandrele memoriei pe cale sa-l paraseasca, un drum ce strabate aproape un secol si aproape un continent, dinspre Est spre Vest. O intreaga epoca este astfel pusa in discutie, o epoca avand, la randul ei, drept caracteristica definitorie, pierderea treptata a memoriei.