DRUMURI EUROPENE MOSTENIREA CULTURALA DE LA VENETIA

Interviu cu Conf. univ. dr. Rudolf-Mihai Dinu , Directorul Institutului Roman de Cultura si Cerecetare Umanistica de la Venetia

Conf.univ.dr. Rudolf-Mihai Dinu : Bine ati venit in Casa Romana de la Venetia, Institutul Roman de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia, cel mai vechi institut de formare academica si de promovare a culturii romane in strainatate, pe care Statul Roman il are in reteaua sa de reprezentante, care astazi sta sub coordonarea Institutului Cultural Roman de la Bucuresti si a Ministerului Afacerilor Externe.

Casa Romanilor de la Venetia este situata in inima orasului, intr-unul dintre cele sase cartiere istorice, Canareggio. Este o cladire istorica, achizitionata de marele nostru savant si istoric, Nicolae Iorga. De altfel, Institutul este cunoscut si sub acest nume: Institutul Nicolae Iorga de la Venetia. Pentru venetieni, pentru publicul nostru venetian, ce ne cunoaste de ceva vreme, de obicei trecem drept Casa Romana de la Venetia Casa romena, una casa dei romeni a Venezia.

Un scurt istoric al Casei romane de la Venetia

IRCCU este un institul fondat de Nicolae Iorga si inaugurat in aprilie 1930. Alaturi de Academia di Romania de la Roma, este cel mai vechi institut de formare academica pe care Romania l-a inaugurat in strainatate.

A avut la inceputurile sale o misiune centrata, cu precadere, in zona formarii academice. Gazduia bursieri ai statului roman, mai ales bursierii Scolii Romane de la Roma. Aici au studiat nume de referinta ale culturii romane precum George Calinescu sau Virgil Vatasianu si a avut aceasta activitate extrem de importanta pentru formarea unora dintre cei mai importanti cercetatori romani din zona artelor, ai istoriei, istoriei artelor, filosofiei, arhitecturii… inca din anii 30. A avut o prima activitate fructuoasa de lucru, extrem de bogata, pe vremea ultimilor ani ai marelui nostru istoric Nicolae Iorga (1930 – 1940). Sub coordonarea directa a lui Iorga s-au desfasurat aici si programe de promovare culturala. Pentru ca Iorga iubea sa petreaca aici, cel putin o luna pe an, in aceasta institutie, pe care a fondat-o cu resurse adunate din colecta publica, din donatii, cu bugetul institutului din S-E Europei pe care-l conducea, cu sustineri din partea Bancii Nationale si a multor altor Institutii Romanesti. Iubea sa vina la Venetia in fiecare an, sa tina conferinte. Era foarte bine cunoscut si iubit in mediul cultural intelectual venetian, era ascultat cu placere de publicul ce frecventa astfel de institutii la vremea respectiva, precum Ateneo Veneto si cata vreme marele nostru istoric a fost in viata a condus si a coordonat in mod direct personal activitatea Institutului Roman de la Venetia. Dupa disparitia sa tragica in 1940, Casa Romana de la Venetia a avut o perioada mai putin fasta. In perioada celui de-al doilea razboi mondial a fost transformata intr-un fel de sediu ad-hoc al delegatiei romane la Roma, in 1941, aflat in refugiu la Venetia. Si, mai grav, odata cu instaurarea regimului comunist in 1948, si-a inchis activitatea.

Spre deosebire de Scoala Romana din Roma, Institutul de la Venetia a intrat intr-o perioada de inactivitate din 1948 pana tarziu, la inceputul anilor 90. Guvernul comunist n-a fost in stare sa identifice o functie pe masura prestigiului si a traditiei. Palatul a ramas inchis si a fost restaurat abia la sfarsitul anilor 80.

O noua era pentru IRCCU- Venetia

Institutul s-a redeschis cu denumirea pe care o are acum, Institutul de Cultura si Cercetare Umanistica de la Venetia, gratie eforturilor mai multor institutii nationale: Academia Romana, Ministerul Afacerilor Externe si Fundatia Cultural – Romana. Toate aceste institutii au colaborat pentru a reanima aceasta institutie, pentru a o readuce la viata intr-o multipla functionalitate de institutie formatoare, de activitate postuniversitara. Pentru ca de la sfarsitul anilor 90 au reinceput sa vina la Venetia bursieri ai Statului Roman. Au fost create, gratie initiativei unui mare italienist roman Marian Papahagi, director al Scolii Romane din Roma la sfarsitul anilor 90, bursele pentru formare postuniversitara si post doctorala de la Roma si de la Venetia, bursele Nicolae Iorga de la Venetia si bursele Vasile Parvan de la Roma.

Din 1991, cand institutul de la Venetia si-a reluat activitatea a avut de la bun inceput in portofoliu sau menirea de a promova cultura romana in Italia, in atentia publicului italian cu precadere, nu doar al celui venetian, pentru ca activitatea Institutului sub egida Academiei Romane, al Ministerului de externe si al Fundatiei culturale mai tarziu, se desfasoara si pentru tot ceea ce inseamna publicul italian. Desfasuram proiecte si implementam proiecte de promovare culturala in toate marile orase ale Italiei, in special in zona centrala si de nord, la Torino foarte des, la Milano, la Padova, la Verona Acestea sunt zonele unde lucram in mod frecvent; la Roma avem destul de multe proiecte, fara a concura, ci completandu-ne cu Academia di Romania de la Roma, care are aceeasi menire pana la urma, pe langa aceea de scoala romaneasca in strainatate.
Institutia romaneasca de cultura, aflata in strainatate, cu portofoliul cel mai bogat

As spune ca la Venetia suntem institutia cu portofoliu cel mai bogat pentru ca, spre deosebire de Roma unde este traditia scolilor straine mai veche si unde exista numeroase astfel de institutii de formare academica, Venetia a avut in primul rand institutii de formare academica si cercetare. Aici exista un Institut de studii bizantine si postbizantine, un Centru german de studii venetiene. Insa in comparatie cu aceste institutii, noi avem un portofoliu foarte bogat, fara a ne lauda. O spun prin prisma activitatiilor pe care le desfasuram, pentru ca noi suntem tinuti prin lege, suntem abilitati sa promovam tot ceea ce are mai important cultura romana in Italia, la nivelul publicului venetian si italian. Prin urmare in baza acestui mandat suntem chemati sa aducem in atentia acestui public italian tot ceea ce e mai important in actul de creatie roman, in toate sectoarele de creatie artistica, de la arta contemporana, si nu numai, pana la muzica, arta dramatica, spectacole, dans modern si dans contemporan, poezie, literatura.. prin urmare in portofoliul nostru de activitati exista limpede, de pe acum, un numar de proiecte strategice pe care incercam sa le crestem de la an la an.

Bienala de la Venetia, de exemplu, una dintre cele mai importante platforme de arta contemporana la nivel mondial, este un astfel de proiect, dar comparabil ca dimensiune, importanta, vizibilitate … As putea aminti Salonul de carte de la Torino, care este cel mai important eveniment de profil din Italia, unde participam de 9 ani. Anul viitor vom sarbatori o cifra rotunda. Am fost si tara invitata de onoare in 2012. Si as putea continua aceasta enumerare, sunt multe activitati si in zona literaturii, fiction si non- fiction, participam la toate festivalurile de specialitate din Italia: cele mai importante, cum e Festivalul de literatura de la Mantova sau Festivalul de literatura si poezie de la Gavoi, din Sardinia, Salonul de literatura de la Pordenone. De sase ani colaboram cu Universitatea Ca’ Foscari din Venetia, cea care a fondat in urma cu 12 ani un important festival de literatura, se numeste „Incroci di civilta” si suntem deja la a 4-a colaborare cu ei si ne propunem sa ducem mai departe aceasta fructuoasa relatie. Dar ne-ar lua foarte mult sa enumeram fiecare activitate in parte si mai ales evenimentele pe care le implementam. As zice ca, cu suportul Institutului Cultural Roman, Institutia este abilitata prin lege in Romania sa promoveze cultura romana in strainatate, astfel reusim sa implementam nu mai putin de 50 de proiecte anual de promovare culturala, sigur nu toate sunt de aceeasi dimensiune. In programul anual pot interveni schimbari in functie de interesele de diplomatie publica si de strategie de promovare culturala, un program se poate comprima sau poate fi expandat in functie de disponibilitatile bugetare, in primul rand, si in functie de prioritatile pe care tara noastra si guvernul le au de la an la an. Lucram in colaborare cu toate institutile statului roman in prezent in Italia, in colaborare cu misiunile diplomatice, pentru ca este necesar sa ne unim eforturile in astfel de situatii, sa ne coordonam cu Ambasada, cu Consulatele generale teritoriale. Avem avantajul de a fi nu foarte departe de un astfel de consulat general, cel de la Trieste, cu care, de 4 ani, colaboram la realizarea unor evenimente unde suportul logistic este foarte important, simpozioanele stiintifice mai ales dedicate in ultimii ani aniversarilor din cadrul programului centenar, dar nu numai. Manifestarea stiintifica cea mai importanta este o mostenire a marelui istoric Nicolae Iorga, se numeste Simpozionul de Studii Venetiene. Este o manifestare stiintifica internationala care reuneste cei mai mari si mai importanti cercetatori romani si europeni, interesati de istoria Venetiei si mai ales de relatiile si raporturile, nenumaratele forme de interactiune pe care Republica Venetiana, pe toata durata existentei ei pana la sfarsitul sec al XVIII-lea, a avut cu Orientul European si in cazul nostru concret, pe care l-a avut cu Tarile Romane. De altfel se leaga aceasta manifestare stiintifica de actul fondator si de misiunea pe care Iorga a lasat-o, si a dat-o de la inceput, acestei Case Romane de la Venetia. Ideea de a fonda acest lacas de cultura se leaga foarte mult de prima lui vizita la Venetia, la sf sec al XIX-lea, ca tanar cercetator, si primul contact cu arhiva, cu aceasta fantastica realitate stiintifica – culturala care este arhiva Republicii Venetiene: peste 76 Km lineari de arhiva istorica, peste 1000 de ani de documentatie istorica. Mult din ceea ce inseamna aceasta documentatie istorica priveste Europa Rasariteana, priveste inclusiv Istoria Tarilor Romane, de unde importanta pe care o are pentru cultura si istoria romaneasca, unde desigur se adauga nenumarate alte tezaure pe care Venetia le adaposteste in Bibloteca Nationala Marciana a fondurilor de manuscrise bizantine depozitate acolo, si multe alte colectii documentare care sunt extrem de interesante nu doar pentru istoria romanilor ci si pentru alte sectoare ale stiintei umaniste.

De aceea incercam sa mentinem in programul nostru de activitate o componenta stiintifica importanta, specificul pe care reprezentanta de la Venetia, alaturi de cea de la Roma, le au in ansamblul celor opt specii de reprezentante ale Institutului Cultural Roman din strainatate. Suntem singurele reprezentante ce implementeaza un segment important de evenimente stiintifice si in acelasi timp suntem singurele reprezentante care au aceasta componenta de formare academica, gazduim bursieri ai Statului Roman si incercam sa tinem la un numar stabil, constant aceasta prezenta stiintifica, nu mai putin de 3 bursieri o data la 3 ani predau stafeta in Institutul nostru, in vreme ce la Roma unde spatiul o permite, fiind scoala mult mai mare, sunt nu mai putin de 10 – 14 bursieri care se succed o data la 2 ani.

Venetia , 18 iulie 2017

Realizator : Corina Voicu
Imagine: Alex Andries, Corina Voicu
Foto : Corina Voicu
Asistenta tehnica : Ionel Stanciu
Editor : Nicu Pojaru