Sunt convins ca nu toata lumea stie de existenta acestui monument si este pacat!

INTERVIU cu LUCIAN BUCUROIU, Director executiv, Directia exploatare CN ACN S.A.

CV: Care este importanta economica a Canalului?

L.B: Canalul Dunare-Marea Neagra are o lungime de 64,4 km si uneste Portul Cernavoda de la Dunare cu Portul Constanta de la Marea Neagra. Face parte din clasa a 6-a a canalelor interioare, fiind clasa cea mai mare din acest punct de vedere. Ca si importanta economica, Canalul asigura tranzitarea marfurilor din Europa Centrala si de V catre Marea Neagra, precum si invers.

Anul trecut Canalul a reusit un trafic de aproape 33 mil tone capacitate, asta insemnand ca fiecare nava fluviala are o anumita capacitate de incarcare maxima. Deci totalul de tone capacitate tranzitate, aproape 33 mil cu un volum de marfa de 14,5 mil, aproape jumatate reprezentand-o cerealele, cereale care vin atat din Romania cat si din tari precum Serbia, Ungaria, Slovenia, Croatia, alte tipuri de marfa din Austria.

Pentru cei care vor sa transporte marfa, Canalul reprezinta o scurtare cu aproape 4000 km intre Orient si Europa. In afara de aceasta functie de navigatie, canalul mai are cateva functii: de gospodarirea apei, in momentul de fata avem unul dintre cele mai moderne sisteme de monitorizare a calitatii apei din Europa, de asemenea de producere a energiei electrice prin cele doua microcentrale de la Agigea, mai are o functie de aprovizionare cu apa potabila si industriala a consumatorilor riverani ai canalului si functia de a prelua viiturile in timpul ploilor torentiale care se abat uneori asupra acestei zone, aceste ape sunt preluate de catre Canal.

CV: care este importanta istorica a Canalului?

B: Ideea de a construi un canal intre Dunare si Marea Neagra este relativ veche. Inca din antichitate, in urma unor cercetari arheologice, Valea Carasu ar fi fost o astfel de idee de inceput. Mai pregnant s-a pus problema in sec XIX, cand au fost mai multe tentative de a crea niste proiecte in acest sens. Dar din cauza conditiilor economic financiare, dar si tehnice, aceste proiecte nu au fost duse la capat.

O incercare mai realista s-a facut in anul 1947, dar din cauza conditiilor termice, economia nu putea asigura conditiile financiare si tehnice de realizare a acestui proiect. In anul 1975 s-au pus bazele construirii acestui canal, lucrarile au durat aproximativ 8 ani. In anul 1984, dupa multe greutati intampinate si o munca asidua, s-a realizat canalul Dunare – Marea Neagra. Pe 26 mai 1984 a fost dat in folosinta.

De mult timp oamenii au inteles necesitatea economica si sociala a crearii acestui drum pe apa intre Dunare si Marea Neagra.

CV: Care este, in zilele noastre, regimul legal al amenajarii malurilor si drumurilor de pe mal?

B: Din punct de vedere legal drumurile care insotesc Canalul, precum si malurile apartin statului si sunt date prin contract de concesiune in anul 2008 catre Administratia Canalelor Navigabile pe o perioada de 49 de ani.

CV: Ce stiti despre Monumentul de la Straja? Din punct de vedere legal, apartine si nu apartine CN ACN. Ce vreti sa faceti?

B: din punct de vedere legal, suprafata de teren pe care se afla Monumentul de la Straja, apartine de comuna Baraganu, fiind tot proprietatea statului concesionata catre Compania Canalelor Navigabile. Monumentul, ca si constructie, in momentul de fata, nu este gasit in anexele noastre. Intreprindem diligente necesare pentru a-l lua si a-l trece in proprietatea Canalelor Navigabile.

CV: adica el exista in realitate, dar nu exista in acte?

B: in momentul de fata acest monument este in realitate, dar nu exista in acte. Noi nu am reusit sa gasim actele care arata cine este proprietarul acestui monument. Facem tot posibilul sa aflam unde apare ca si document si sa-l luam in custodia noastra.

CV: de ce vreti sa faceti asta?

B: pana la urma reprezinta un punct al istoriei constructiei acestui Canal. Sunt cateva puncte, printre care si acesta, care trebuie sa ramana Canalului. Este o mandrie pentru noi. Sunt convins ca nu toata lumea din Constanta stie de existenta acestui monument si este pacat. Pentru ca, din punct de vedere arhitectural artistic, este o constructie deosebita.

CV: au fost niste insigne de merit care s-au dat la finalizarea canalului si pe ele, in mijloc, aveau ca simbol al Canalului, Monumentul. Da, da! Si este cel mai inalt Monument din Romania si cel mai inalt din Europa. Are 48 m… atunci inseamna c-o sa fie pa maine bune, daca va fi la dumneavoastra pentru ca, banuiesc ca il si veti gestiona frumos, si…

B: Bineinteles! O sa incercam sa-l facem un punct de atractie turistica, avand in vedere ca foarte multe puncte nu prea exista pe Canal, in zona. Ar putea constitui un motiv pentru ca nave de pasageri sau yacht-uri sa poposeasca in porturile Basarabi, Medgidia si sa incercam sa ne ridicam astfel si din punct de vedere turistic.

CV: pe acest Canal circula si nave turistice?

B: Da, nave de pasageri. Dar nu au escale. Intra in Cernavoda, raman noaptea pana dimineata si in jur de 12:00 ajung in Agigea. Am inteles ca se doreste ca la ramanerea de la Cernavoda, turistii sa admire si Canalul.

Scenariul si regia : Corina Voicu

Realizator: Mihaela Moldoveanu

Imagine : Alex Andries

Art Editing : Nicu Pojaru

Producator : Corina Voicu